ufg

O 8 procent wzrosła w ciągu ostatniego roku liczba szkód spowodowanych przez kierujących jednośladami – wynika z raportu Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W tym czasie policja odnotowała ponad 4 tysiące wypadków z udziałem motocykli i motorowerów, z czego ponad 46 procent spowodowanych zostało przez kierujących jednośladami.

W efekcie do ubezpieczycieli zgłoszono ponad 8,1 tysiąca szkód z polis OC tych pojazdów, o sześćset szkód więcej niż rok wcześniej (wstępne dane na podstawie informacji raportowanych przez ubezpieczycieli do Ośrodka Informacji UFG). Równocześnie motocykle, motorowery i skutery stają się coraz popularniejsze w Polsce, jednak dynamika liczby powodowanych przez nie szkód i wypadków jest większa niż wzrost liczby tych pojazdów.

Mierząc popularność jednośladów ilością polis OC na koniec 2018 roku – ich liczba przekroczyła 1,8 miliona, co oznacza wzrost o blisko 3 procent w ciągu roku – wynika z analizy UFG. Największy udział w tym wzroście mieli zwolennicy motocykli, motorowerów i skuterów z województw: mazowieckiego (blisko 20 procent) oraz wielkopolskiego i małopolskiego (odpowiednio 12 i 10 procent).

Jednocześnie UFG coraz skuteczniej wykrywa przypadki braku obowiązkowej polisy OC w tej grupie pojazdów.– Przyczyną braku ubezpieczenia OC jest najczęściej błędne przekonanie, że dla nieużywanego motocykla nie trzeba go kupować – mówi Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – Tymczasem prawo zobowiązuje właścicieli również jednośladów do posiadania aktualnego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej tak długo jak pojazd jest zarejestrowany i to bez względu na jego stan techniczny oraz częstość i zakres użytkowania – wyjaśnia. W 2018 roku UFG wystawił łącznie ponad 94 tysiące wezwań (o 16 procent więcej niż rok wcześniej) do właścicieli wszystkich pojazdów o okazanie tego ubezpieczenia lub zapłacenie kary za jego brak. Wezwania skierowane do właścicieli motocykli, motorowerów i skuterów stanowiły 17 procent. Coraz częściej Fundusz identyfikuje brak OC – bez bezpośredniego kontaktu z właścicielem pojazdu – a na podstawie analizy danych z ogólnopolskiej bazy polis komunikacyjnych. Specjalne programy przeszukują bazę i ujawniają przypadki nieubezpieczenia również motocykli, motorowerów czy skuterów.

Aktualnie kara dla właściciela jednośladu za brak obowiązkowego ubezpieczenia wynosi 750 złotych. Jednak konsekwencje finansowe mogą być znacznie większe, gdy kierujący spowoduje kolizję lub wypadek takim nieubezpieczonym motocyklem, motorowerem czy skuterem. Wówczas UFG wypłaca odszkodowanie osobom poszkodowanym, a następnie obligatoryjnie występuje – do kierującego i właściciela o zwrot wypłaconej sumy (tzw. regres). – Połowa wszystkich spraw w których dochodzimy zwrotu powyżej miliona złotych, wynika ze zdarzeń spowodowanych ruchem motocykli – mówi Michał Sierant, dyrektor Biura Windykacji Regresów UFG. – Dlatego warto zadbać o ochronę ubezpieczeniową OC, żeby z własnej kieszeni nie zwracać Funduszowi tak ogromnych kwot – dodaje.

Jedne z najwyższych regresów w historii Funduszu, dotyczą właśnie wypadków w których sprawcy kierowali jednośladami:

  • 1 400 000 złotych – motocyklista (nietrzeźwy i bez uprawnień), podczas manewru wyprzedzania potrącił rowerzystkę. W wyniku odniesionych obrażeń kobieta zmarła;
  • 1 350 000 złotych – motocyklista (bez uprawnień) stracił panowanie nad pojazdem na łuku drogi. Poszkodowany pasażer odniósł liczne obrażenia m.in. porażenie kończyn dolnych, stłuczenie mózgu;
  • 1 000 050 złotych – czołowe zderzenie dwóch motocykli. Poszkodowany odniósł liczne trwałe obrażenia (m.in. miażdżona stopa, całkowite porażenie lewej kończyny). Nietrzeźwy sprawca w wyniku tego wypadku stracił nogę;
  • 1 000 000 złotych – nadmierna prędkość, utrata panowania i uderzenie w drzewo. Poszkodowany pasażer doznał złamania trzonu kręgosłupa, ma porażenie czterech kończyn.

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze